PLEIN PUBLIQUE: Nicole Hoefsmit over het succes achter haar merk✨

Benieuwd naar het succes en het verhaal achter het merk PLEIN PUBLIQUE? Dan is dit interessant leesvoer voor jou! Wij deden een leuk interview met Nicole Hoefsmit eigenaresse van het merk PLEIN PUBLIQUE. Wellicht ken je het merk al uit jouw vorige box(en). Onze stylistes worden heel erg blij van dit merk!

Wanneer is PLEIN PUBLIQUE gestart? Kun je een korte uitleg geven over de geschiedenis en groei van PLEIN PUBLIQUE?

Grappig dat je dat vraagt, we hebben onze handen vol aan het heden en de toekomst maar door je vraag realiseer ik me ineens dat we inmiddels al heel wat jaartjes op de teller hebben. We bestaan al vanaf 2016!

Waar komt de naam PLEIN PUBLIQUE vandaan en wat betekent het?

De platte versie: ik was op stap in Antwerpen en heb me laten ‘inspireren’ door de naam van een kroeg (niet verder vertellen) De diepere lading: ‘en plein publique’ is een tot de verbeelding sprekend begrip, en betekent zoveel als ‘in volle openbaarheid’, ‘zichtbaar en hoorbaar voor iedereen’. Oftwel; onvermijdelijk en flink aanwezig. C’est nous, De Franse naam geeft ook meteen onze liefde voor dat typisch ‘je ne sais quois’ effect weer. Die ongrijpbare factor die we altijd in onze collecties verwerken, dat vleugje chic waar Franse vrouwen het patent op lijkt te hebben. Merde, zelfs vloeken klinkt chic in het Frans :)

Wij zijn al jaren dol op jullie kleding en items, kunnen jullie misschien wat meer over jullie producten vertellen voor de mensen die jullie niet kennen?

Wij zijn fan van zogenaamde Slow fashion: mode die nooit uit de mode raakt. Denk aan de iconische Bretonse streeptrui en de klassieke overhemdblouse, maar ook aan het perfecte T-shirt, de gebreide loungebroek, de strokenjurk… Future-proof classics - die we natuurlijk wel van onze eigen PLEIN PUBLIQUE- twist voorzien – waarmee je een supercomfortabele, moeiteloos functionerende garderobe samenstelt.

Welke soort vrouw willen jullie aanspreken met jullie PLEIN PUBLIQUE? Hoe ziet jullie klant er uit?

Wat dat betreft zijn we niet zo target driven. Het is niet zo dat we een duidelijk omkaderde vrouw voor ogen hebben: alle vrouwen zijn welkom! Wat we wel merken is dat we vooral vrouwen met dezelfde mindset aantrekken. Liefhebbers van tijdloze classics, hoge kwaliteit, kleding die met liefde voor de vrouw en met respect voor de aarde is gemaakt. En als ze ons eenmaal gevonden hebben, dan blijven ze ons trouw. Niet gek voor een merk dat voornamelijk online opereert. We doen iets goed, denk ik!

We weten dat jullie veel gebruik maken van Merino wol. Hoe zijn jullie op het materiaal Merino wol gekomen om te gaan gebruiken voor jullie items?

Merinowol is de crème de la crème van de wolsoorten! Het houdt je warm in de winter en koel in de zomer. Het is oersterk, antibacterieel, makkelijk te onderhouden (wassen hoeft niet!) en daarnaast enorm duurzaam. Het groeit vanzelf weer aan, is 100% biologisch afbreekbaar, recyclebaar, en naast dat alles ook nog eens bloedjemooi. Het past in alle opzichten perfect bij onze filosofie: tijdloosheid, schoonheid, respect voor de natuur.

Hoe belangrijk vinden jullie duurzaamheid voor een modemerk en wat dragen jullie er zelf aan bij?

Met betrekking tot duurzaamheid heeft mode niet de beste reputatie. Terecht: de branche kent veel vervuiling en verspilling. Zoals ik al eerder benoemde geloven wij heilig in Slow Fashion. Kleding die lang meegaat, zowel qua tijdloosheid als qua levensduur. Natuurlijk kiezen we daar waar mogelijk voor duurzame materialen en productiemethoden, maar we pakken met onze tijdloze items vooral het koopgedrag van de consument aan. Door ze te helpen een goed functionerende garderobe met tijdloze items samen te stellen, neemt de behoefte aan impuls aankopen af. ‘Tuurlijk, mode is ‘fun’, zolang je de juiste keuzes maakt is daar helemaal niets mis mee.

Wat zijn jullie bestsellers? En daarnaast zijn we ook nieuwsgierig of jullie misschien zelf een persoonlijke favoriet hebben uit jullie collectie?

Blouse LA SAVANNE met zwarte stipjes doet het geweldig! Dat ontwerp heeft ook echt alles mee: makkelijk combineerbare overhemdblouse, plant based viscose, iconisch stip dessin, tijdloos powerduo zwart & off-white…Geheel toevallig (of niet?) is LA SAVANNE ook nog eens een persoonlijke favoriet. Maar de aller-allerbeste is toch wel truitje LA FEMME. Dit korte mouw truitje zit al meer dan drie jaar en de collectie en nog steeds een bestseller.

Jullie collectie bestaat uit prachtige klassiekers en tijdloze musthaves. Waar komt jullie inspiratie voor jullie collecties vandaan? Voor zowel de verschillende modellen, als voor de kleurkeuze en prints.

Inspiratie komt uit de meest uiteenlopende hoeken. Ik hou van fotografie en kom tijdens het browsen regelmatig prachtige vintage-foto’s van stijliconen tegen. Audrey Hepburn in een simpel zwart coltruitje, Brigitte Bardot in een Bretons streepje, Sophia Loren in een stippen blouse… Zo bedacht ik laatst een oranje accent voor onze populaire L’ELISA trui. Had ik de vorige avond Squid Game gekeken :) Natuurlijk houden we ook scherp in de gaten wat er speelt in modeland, zowel qua kleur en modellering als qua nieuwe ontwikkelingen op het gebied van stoffen en prints. We reizen veel, bezoeken de vakbeurzen en plannen vaak shopping rondes in.

Hebben jullie misschien een leuke stylingtip voor onze klanten?

Denk outside the box en wees creatief met wat je al in de kast hebt. Draag je V-hals T-shirt eens andersom, met de V aan de achterzijde. Of knoop je fijngebreide vestje dicht, draag ‘m als trui en stop ‘m ín de tailleband van je rok of broek. Hoe meer manieren om een kledingstuk te stylen, hoe vaker je het draagt. Bijkomend voordeel: de Cost Per Wear wordt alleen maar gunstiger!

Zin in een box vol zonnige looks? Ontvang stijlvolle items van onder andere Plein Publique, laat je verrassen door jouw styliste en vul jouw garderobe aan met items die op jouw lijf geschreven staan. Bestel vandaag nog jouw nieuwe box!